Wild coast

1 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Jeetje mina, ongeveer 2500 km achter de kiezen, 33 uur in de auto maar het is nu al een top reisje. We haken gewoon aan waar we gebleven waren.

De middag en avond hebben we lekker besteed in Bilbao. Wat een heerlijke stad. Je kunt je hier dagen vermaken. Rondslenteren door de barrio Viejo, Guggenheim bezoeken, mooie parken en alle gezellige pinxtos bars. Want man oh man het eten in Spanje, mmmmmmmm. En het leuke aan deze hoek van Spanje is dat het niet extreem toeristisch is en de prijzen dus ook niet.

Volgende ochtend doen we rustig aan, in de stad ontbijten, ochtend wandeling maken en daarna rustig aan de auto pakken. Op naar Ribadesella. Ribadesella is een kustplaatsje op ongeveer 2 uur rijden van Bilbao, maar in de lonely planet staat dat het  zeker de moeite waard is om een korte stop te maken in Altimira en Santillana del mar.  Dus als de lonely planet dat zegt, doen we dat ook.

Na een rustig ritje komen we aan bij de grotten van Altimira waar een file staat om überhaupt je auto te parkeren. Ja daaaaaag, daarvoor zijn we niet op vakantie. We besluiten om door te rijden naar Santillana del mar, wat een betere keuze was. Achteraf helemaal want het blijkt dat de grotten van Altimira gesloten zijn en dat het museum een replica heeft gebouwd, dus het is nog niet eens echt :-S

Santillana del mar is het stadje van de drie leugens. Santi staat voor heilig, wat het niet is. Lana voor plat, terwijl het een heuvelachtig gebied is en del mar, aan zee, wat ook niet het geval is. Mooi oud middeleeuws stadje, maar heel erg toeristisch dus na een uurtje hebben we het wel gezien.

Door naar Ribadesella waar we eigenlijk niet zo'n hele hoge verwachtingen van hebben omdat we de beide stops een beetje vonden tegenvallen. Maar wat blijkt een super leuk stadje waar het gezellig druk is. Op het einde van de boulevard is een groot foodfestival met live muziek, allemaal foodtrucks en leuke markt met allerlei spulletjes. Ontzettend gezellig en heerlijk met mooi weer. We zijn de hele middag en avond daar geweest. Hebben onze ogen uitgekeken en Hidde ook.

Maandag 28 augustus werden we om half 9 wakker, heerlijk als je mannetje uitslaapt. Hidde doet het echt super goed op vakantie en heeft gelukkig weinig last van onrust, ondanks de verschillende plekken. Hij went al goed aan het nomad leven van zijn ouders. Na een oke ontbijtje en een lekkere ochtendwandeling pakken we de auto richting ons mooie eco hotel in het natuur gebied picos de europa. Hotel posada del Valle. En als we eraan komen kijken we onze ogen uit. Niets is gelogen over dit hotel. Prachtig hotel met een nog mooier uitzicht. Onze kamer is echt fantastisch mooi. Nadat we zijn gesetteld besluiten we om richting Covadonga te rijden, het gebied waar de echte Picos beginnen. De Lagos (die we heel graag willen zien) zijn alleen met een touring bus te bereiken, tenminste dat begrijpen we eruit. Ties besluit het nogmaals te vragen en we horen dat als je voor 8 uur s'ochtends boven bent je met eigen vervoer mag rijden. Voor ons iets praktischer omdat we niet weten of Hidde het een uur volhoudt of 10 minuten. We besluiten om de volgende dag terug te gaan, vroeg in de ochtend en vandaag het heilige kerkje en het klooster te bezoeken. Op de terugweg maken we een stop in Cangas de Onis waar we het middeleeuwse bruggetje bezoeken. De avond leggen we Hidde op bed en gaan beneden in het restaurant eten. Lotte vond dit best wel spannend maar met de babyfoon was het eigenlijk niet anders dan thuis.

De volgende ochtend stappen we om half 7 in de auto, richting de Lagos Covadonga. Na een rit van een uur in totaal komen we in een hele andere wereld terecht. Wat een prachtig gebied. De foto's zeggen meer dan genoeg. We besluiten om Hidde in het draagdoek te hangen en een flinke wandeling te maken. Heerlijk om zo vroeg, als een van de weinige in zo'n prachtig park rond te mogen lopen. Om half 9 houden we het voor gezien en rijden we terug naar ons hotel om te ontbijten. En ook dat is een feest. Zo'n ontbijt wil je wel elke dag, alles zelf en vers bereid, yoghurt van eigen koeien en appelsap van de appelgaarde. Daarna gaan we even relaxen op de kamer en kan Hidde even een slaapje doen. De middag rijden we naar Mirador del Fitu waar helaas geen uitzicht is, veel te mistig. Daarna bezoeken we de stad Arriondas en rijden we nog wat rond door het oh zo mooie gebied. Avond idem, Hidde op bed en wij romantisch samen eten. Ook wel eens fijn.

Woensdagochtend nemen we wederom rustig de tijd, opstaan, ontbijten, inpakken, met Hidde spelen en meneer even laten slapen. Om half 12 stappen we in de auto richting Oviedo. Het is een regenachtige dag en we besluiten om vandaag bij het hotel te blijven om lekker te gaan zwemmen in de kelder. Hidde vind het heerlijk en geniet volop van de aandacht van zijn vader en moeder. Wat een feest voor ons om met zo'n vrolijk mannetje op reis te mogen zijn. Wij genieten daar nog het meeste van. De rest van de middag doen we helemaal niets, Hidde en Ties slapen en Lotte heeft even me-time.

De volgende dag rijden we na het ontbijt weg, op naar Cabo Ortegal. Een aanrader als uitkijk punt aldus de lonely planet. Na 3 uur rijden, ontzettend bochtige slingerweg komen we aan bij deze vuurtoren. Wat een uitzicht. Wauw oh wauw. Zo grappig dat je niet verwacht dat Spanje zo'n ruige kust heeft. Na nog anderhalf uur rijden komen we in A coruna, een hippe en echte Spaanse stad. Volgens ons een heerlijke stad. Mooie gebouwen, mooie boulevards en stranden en leuke winkelstraten, ook niet verkeerd. De middag en avond slenteren we door deze leuke en hippe stad.

Vandaag vervolgde we onze weg weer richting Santiago de compostella. Maar eerst wilde we een stop maken bij Cabo Fisterra, ook wel het echte eindpunt van camino de Santiago. Vele wandelaars eindigen hier hen " officiele route". En ook dit is weer een prachtige stop. Hidde vind het allemaal leuk en kijkt heel nieuwsgierig rond. We vervolgen onze rit richting Santiago waar we nu zijn. Prachtige stad waar je heerlijk kan verdwalen. Leuke pleintjes met terrasje, prachtige kathedraal en mooie parken. Wat een heerlijke stad is dit. Volgende verhaal volgt er meer over de stad, voor nu gaan we lekker genieten.

Besos Ties, Lotte en Hidde

1. Yvonne Wannet:
    1 september 2017
    Wat leuk Lotte & Ties dat jullie n reis ondernemen met Hidde. Egon & ik zijn nu bijna 2 weken onderweg met onze Volkswagen. Ook enkele van de plaatsen aangedaan. We zijn in Portugal tot Coimbra gekomen, nu nog is buurt van Porto en morgen weer langzaam terug naar t noorden. Veel plezier en goede reis. Liefs Egon&Yvonne