Pais Vasco

26 augustus 2017 - Bilbao, Spanje

Daar zitten we dan, in het mooie Bilbao. We dachten nieuwe gezinssamenstelling, nieuw reisblog. Want we kunnen moeilijk verder gaan op tiesenlotte.aroundtheglobe.nl. Dus bij deze een nieuw reisblog waar we hopelijk veel gebruik van mogen maken met ons gezinnetje.

Dinsdagochtend om 9 uur vertrokken met de auto richting onze eerste overnachting in Poitiers. Hidde is echt ontzettend relaxt. Waar we normaal sjezen om maar zo snel mogelijk op locatie te komen nemen we nu uitgebreid de tijd. Stopje hier, even spelen, voeden en weer door. Na een super relaxte eerste rit komen we rond half 7 aan in Poitiers. Omdat Hidde een klein beetje onrustig is besluiten we om op de kamer te blijven en even wat eten af te halen. Want met zo'n kleine uk is het wel constant aanpassen en aanpassen. Maar als je je hierop instelt is zo'n vakantie heel goed te doen, gewoon niet teveel plannen.

De volgende ochtend rijden we rond half 9 richting onze eindlocatie van die dag. San Sebastian. Hidde vind het helemaal prima, misschien ook wel omdat hij gezellig met zijn mama achterin zit. Samen liedjes zingen, boekjes lezen, slapen (dat kunnen ze allebei als de beste) en vooral veel lachen.

Om precies 2 uur parkeren we onze auto in San Sebastian. Lotte gaat inchecken in haar beste Spaans, wat nog redelijk goed lukt (is er toch nog iets blijven hangen van haar Buenos avontuur). Nadat we gesetteld zijn op de kamer besluiten we de stad te gaan verkennen. Wat een heerlijke stad. Prachtige gebouwen, schitterende boulevard. We vinden het beide heerlijk om weer in een echte Spaanse stad te zijn. Nadat we de stad een beetje verkend hebben beginnen onze buikjes te rommelen en duiken we de eerste de beste Pinxtos bar in. Je krijgt een bordje en kunt allerlei hapjes van de bar pakken. Super super lekker. Wat is het Spaanse eten toch overheerlijk.

Rond 8 uur gaan we terug naar ons hotel. Hidde wassen en naar bed brengen. Hij vind het helemaal leuk (vooral dat douchen met papa) en gaat met een glimlach naar bed.

De volgende ochtend gaan we ontbijten bij een cafe om de hoek. Daarna gaan we nogmaals een rondje stad maken. Even kijken of we nog dingen over het hoofd hebben gezien. San Sebastian is een mooie stad liggend in een baai. Rond 11 uur gaan we terug naar het hotel zodat Hidde even kan spelen voordat we sjiek de friemel gaan doen. San Sebastian is de culinaire hoofdstad van Spanje en beschikt over de meeste Michelinsterren restaurants. Dus als je hier bent moet je toch wel in een van die sterrententen eten. Arzak (restaurant met 3 sterren) was voor ons iets boven het budget (450 euro voor twee personen) dus besloten we om naar Mirador del Ulia te gaan, een prachtig restaurant met 1 ster met een fenomenaal uitzicht.

Om half 2 dumpt de taxi ons bij dit restaurant. We besluiten voor het 3 gangenmenu te gaan omdat we niet zo goed weten of Hidde het wel volhoudt. Hier is het overigens wel heel normaal dat je je kinderen meeneemt naar dit soort restaurants.

Het uitzicht is echt prachtig en alle gerechten zijn om van te smullen. Overheerlijke combinaties en de wijnen passend bij elk gerecht. Omdat ik nog steeds borstvoeding geef waag ik me niet aan de wijntjes maar af en toe een slokje van Ties kan geen kwaad. Na een uurtje begint Hidde een beetje te zeuren en mag ik in een aparte ruimte Hidde voeden. Super netjes geregeld. Na 2,5 uur zijn we uitgegeten en worden we weer teruggebracht naar de stad. We besluiten om onze zwemkleding aan te doen en richting het strand te gaan. Na een uurtje heeft Hidde het wel gezien en gaan we weer terug naar ons hotel.

De avond tuffen we weer de stad in en eten weer bij een Pinxtos bar. Lekker makkelijk met zo'n kleintje.

Vrijdagochtend pakken we al onze spullen in en rijden we via de kustweg naar Bilbao. Een prachtige route langs verschillende dorpjes/ steden. We maken een uitgebreide stop bij San Juan de gaztelugatxe. Een eiland voor de kust. Schijnbaar is dit ook een filmlocatie voor games of Thrones, iets wat wij beide niet kijken, maar vele mensen wel want het is best een bezienswaardigheid. We lunchen met een mooi uitzicht en rijden door richting Bilbao.

In Bilbao is het momenteel Semana Grande ofwel een feest ala de vierdaagse. Loeidruk dus. Fijn om met de wandelwagen rond te gaan, NOT. Om half 3 checken we in in ons super gave hotel. Aanrader voor wie naar Bilbao gaat, Hotel Cinema Caravan. Hidde is doodmoe dus we blijven in het hotel zodat hij even goed zijn slaap kan pakken. Hij slaapt tot 5 uur. Daarna gaan we de stad in. We proberen de drukte te omzeilen en komen uiteindelijk in een soort van foodhallen terecht waar het heel relaxt en rustig is. Na ons avondeten slenteren we door de stad terug naar ons hotel.

Vandaag rustig opgestaan en buiten de deur ontbeten. Voordeel aan Spanje dat je vaak buiten de deur goedkoper ontbijt dan bij je hotel. Daarna begonnen aan de Walking tour van de lonely planet. Hidde vind het heerlijk in de wandelwagen en kijkt zijn ogen uit of hij slaapt lekker. Na 2km lopen door een prachtige stad komen we bij toch wel de hoofdattractie van Bilbao namelijk het Guggenheim museum. Een heel bijzonder gebouw. We bezoeken het museum wat erg mooi is.

Nadat we het museum hebben bezocht vervolgen we onze Walking tour. 2 km langs alle bezienswaardigheden van de stad. Hele mooie route. We besluiten om nog even door te lopen naar een leuk eetcafe ietsje buiten het centrum. Heel leuk tentje en we hebben veel aanspraak van Spanjaarden die helemaal verzot zijn op Hidde. Super leuk dat we zo makkelijk contact leggen door hem.

Morgenmiddag verlaten we Bilbao om via de kust naar Ribadesella te rijden. We hebben een aantal stops op het oog maar of we dat werkelijk doen zien we morgen wel. Misschien wel, misschien niet, we laten Hidde bepalen.

Besos Ties, Lotte en Hidde

1. Jolein:
    26 augustus 2017
    Mooi verhaal van een nu al mooie reis! Geniet er saampjes van. En we willen natuurlijk ook foto's zien
  2. Anja:
    26 augustus 2017
    Wat een mooi verhaal van onze kleine reiziger. We missen hem nu al