Camino Santiago

6 september 2017 - La Rioja, Spanje

Met een glimlach op ons gezicht zitten we inmiddels dit laatste verhaal te schrijven. Wat was dit een fantastische tour door noord-spanje. Genoten van het land maar eigenlijk het meeste genoten van ons drietjes. Het is echt iedere dag een feest.

We waren dus in Santiago de Compostela. Ties hoefde niet per se deze hoek in maar Lotte is op de een of andere manier gefascineerd door deze heuse pelgrimstocht. Ooit ga ik hem lopen, zegt Lotte lachend. Maar goed of dat ook gaat gebeuren zien we dan wel weer. De stad is echt een prachtige stad en de kathedraal tja zo zijn er maar weinige. Je kunt je wel voorstellen dat weken hierheen lopen en dan op het grote plein aankomen een overweldigend en emotioneel gevoel geeft. Dit is ook heel bijzonder voor ons om te zien. Huilende mensen van blijdschap, dat ze eindelijk op het eindpunt zijn. We ploffen neer op het plein en kijken onze ogen uit naar vele wandelaars die voorbij komen. Sommige heel fit, andere helemaal gesloopt. Wauw wauw, vol bewondering en respect zitten wij naar deze mensen te kijken. We slenteren een beetje door het oude stadscentrum en neuzen in leuke winkels.

De volgende dag besluiten we om wat meer rond te gaan. Naar de markt, naar het park. We vermaken ons prima hier en Hidde ook. Overal waar we komen roepen ze constant Guapo en smeken ze bijna om hem vast te mogen houden. De poets van ons hotel is helemaal verliefd op hem en kan dan ook uren met hem spelen. Hidde vind het allemaal prima en geniet volle bak van de aandacht, toch wat trekjes van zijn moeder geerfd. De rest van de dag genieten we van lekker eten, rondlopen en de prachtige stad. Ik denk dat de foto's dit wat meer duidelijk maken.

Zondagochtend vertrekken we vroeg vanuit ons hotel. Op naar de Rioja streek. Geliefd bij Ties want rode wijntjes kun je hem zelfs voor wakker maken. Om half 8 rijden we in onze volle wagen richting die Rioja streek die recht onder San Sebastian ligt. Een heel eindje rijden dus. Na een prima rit komen we om half 2 bij ons prachtige hotel. Lotte zou zo een reisbureau kunnen beginnen want de route uitzoeken en alle hotels boeken is ze een ster in. Het klopt qua dagen altijd helemaal. Niets te lang, niets te kort. En ook dit keer hebben we een juweeltje van een hotel. Midden op een wijnbodega, tussen de wijnranken. We checken in en genieten van het hotel. Ties gaat meteen aan de wijn (en zo hoort het ook natuurlijk) en Lotte geniet vooral van het prachtige uitzicht en het spelen met Hidde. Om half 6 zijn we klaar om met z'n drietjes naar de spa te gaan. Nadeel van een luxe hotel is dat de spa een beetje prijzig is maar  Ties is qua Hidde betreft helemaal geen pin en zo krijgt meneer zijn spa. Twee uur lang het zwembad en alle sauna's etc voor ons alleen. Hidde vind het heerlijk en wij genieten van ons mannetje. s' Avonds gaat meneertje naar bed en genieten wij van het lekkere eten in ons hotel.

Afgelopen maandag gingen we rond. Want als je in de wijnstreek bent moet je natuurlijk wel wijntjes gaan proeven. Zo gezegd zo gedaan. We hebben even lopen zoeken op internet en uiteindelijk een sommelierslijst gevonden met de beste Rioja's van Spanje. Nr 1 bezocht en heerlijke wijntjes gedronken en gekocht. Nr 2 moest helaas op afspraak (Ties had deze al geproefd tijdens onze sjieke lunch in San Sebastian) en Nr 3 is de mooiste wijnbodega van Spanje. En als je de foto ziet snap je wel wat wij bedoelen. Heerlijke middag met veel mooie wijnen, leuke uitleg en lekker eten. Want in Logrone maken we even een eetstop bij de lekkere pinxtos bar. Jammie! Om half 6 staan we weer omgekleed klaar om naar de spa te gaan, want Ties vind het prima als Hidde er zo van geniet dat hij het nog een keer boekt. En je hoort mij niet klagen. 's Avonds weer een lekker diner en volop genoten van ons hotel.

Wat een heerlijke vakantie hebben we gehad. We hebben allebei al een liefde voor Spanje. Het land, de taal, het eten en de mensen. Wat wel bijzonder is, is dat we niet hadden verwacht dat deze hoek zo verassend en mooi zou zijn. Prachtige leuke en hippe steden, mooie natuurparken, heerlijke wijnstreken en bijzondere wandelroutes. En dan nog dat heerlijke mannetje. Wat een feest was het om dag en nacht bij hem te mogen zijn. Knuffelen, kwebbelen, spelen en heerlijk lachen. En ooh zo genieten van het reizen en van de aandacht van zijn ouders. Na deze trip zijn we er wel achter dat we met dit kleine mannetje wel meer van de wereld willen zien. Op ons verlanglijstje staat een reis naar Japan en als het aan ons ligt zou dat volgend jaar zomaar eens kunnen gebeuren. Maar voor nu Hasta Luego.

Besos Ties, Lotte en Hidde