It’s the most wonderfull time of the year!

21 december 2018 - New York City, Verenigde Staten

Zit je dan thuis achter je computer na een week New York. Wauw wauw wauw, wat was dat een feestje. Geen tijd gehad om ons blog goed bij te houden omdat de dagen toch best wel vol zaten. Dus nu alsnog de resterende 4 dagen.

Zondags 16 december gaf hij een dag regen aan in New York. We besloten om deze dag te besteden aan binnen activiteiten zoals 9-11 memorial en enkel musea’s.

Na een wat trage start van ons allemaal komen we om half 11 aan bij het 9-11 memorial en wat blijkt (zoals vele al tegen ons gezegd hadden, 9 uur er zijn) er stond een rij van hier tot Tokyo. Bart en Romy besluiten, hoe lief, om in de rij te gaan staan om kaarten te halen voor ons allen. Wij wachten in de Oculus, een groot station dat lijkt op een feniks die is herrezen uit de grond, mooie gedachten vinden wij. Hidde speelt met de sneeuwpoppen en met andere kinderen.

Na een uur wachten hebben Bart en Romy eindelijk de tickets en mogen we naar binnen. Wat een onwijs indrukwekkend museum, hier raak je wel even stil van. In de 11 september hal hangt alles wat te maken heeft met die dag. Je ziet filmfragmenten, overgebleven spullen, telefoongesprekken van mensen. Op de een of andere manier voel je de druk van de overleden mensen heel erg.

Omdat we allemaal wel honger hebben na dit museum besluiten we om naar Chelsea Market te gaan, een overdekte markthal met allerlei verschillende eettentjes. We eten wat en besluiten om terug te gaan naar het hotel. Klaarmaken voor de Broadway show Alladin waar Bart, Romy, Lieke, Anja en ik naar toe gaan. Ties, Willy, Tom en Hidde gaan samen wat eten en dan naar het hotel. Om half 7 zitten we klaar in een mega mooie oude zaal. En vanaf minuut 1 zitten we op het puntje van onze stoel. Wat een fantastische voorstelling. Hier kunnen wij Nederlanders nog veel van leren. Snelheid, fantastische decorstukken, goeie zang en choreo’s waar je u tegen zegt. De avond kom ik bijna niet in slaap zo lig in nog na te swingen in bed.

De volgende dag besluiten we om om 9 uur te starten bij Madam Tussaud. Niet omdat we dat zo heel graag willen zien maar we hebben een 4-daagse New York Pass waarmee we bij 100 attracties naar binnen kunnen. Dus we kunnen veel dingen “gratis” doen.

Na een half uur rondlopen hebben we het wel gezien en lopen we naar onze hop on hop off bus. Heerlijk om lekker te zitten en de stad van een afstandje te bekijken. Normaliter zijn Ties en ik niet zo van het hoppen maar omdat we de pas hebben en het wel lekker is om gewoon te zitten en te kijken, is het deze keer zeer goed bevallen. We nemen eerst de blauwe route naar Uptown New York. Leuk om dit gedeelte eens van een wat hogere plek te zien. Ties, Lieke en Tom stappen uit bij het MET museum en de rest van de bubs gaat door. Hidde is inmiddels in slaap gevallen op opa’s schoot, ook niet verkeerd. De blauwe lijn gaat deze keer over in de rode en dus besluiten we om te blijven zitten om ook Downtown New York te zien. Rond lunch tijd stappen we uit bij Little Italy om heerlijk Italiaans te eten met een deel van de groep. Hidde smult samen met opa van een pizza. Anja en Lotte delen pasta en een hele bijzondere pizza, Bart smult van een overheerlijke pasta en Romy van dezelfde bijzondere pizza als Anja en Lotte (met spruitjes). Ties sluit net te laat aan, we hebben al gegeten L

We besluiten om SOHO te verkennen en lekker een beetje te neuzen in de winkels. Anja en Willy gaan terug naar hen hotel. Wij blijven samen met Bart en Romy achter. Lieke en Tom sluiten uiteindelijk ook aan en met alle kids pakken we het laatste stukje route van de hop on hop off bus. We besluiten om in de stad te blijven en hopen dat Hidde in de wagen in slaap valt. We eten snel bij een Mexicaans tentje, wat geen aanrader is dus ik ga hem ook niet benoemen, en lopen door naar Bryant Park om te gaan schaatsen. Helaas staat er een wachtrij van een uur tot anderhalf wat ons doet besluiten om niet te gaan schaatsen. Anja en Willy zijn ook aangesloten en lopen mee naar Rockefeller center om te genieten van de mooie kerstsfeer van New York. Want een ding kunnen ze uitmuntend, die Amerikanen, kerstversiering hangen. Overal hangen de mooiste versieringen, hele lichtshows op gevels. Echt fantastisch!

Dinsdag is het inmiddels de ener laatste dag, wat vliegt de tijd toch voorbij. We staan om 10 voor 8 bij de schaatsbaan van Bryant Park. Gisteravond is ons verteld dat als je vroeg in de ochtend bent er geen lange wachtrijen staan, en dat is dus ook.

We binden de schaatsen aan onze voeten en vliegen over de schaatsbaan heen. Dat is toch heel tof, om te zeggen dat je geschaatst hebt op een schaatsbaan in New York. Hidde bleef maar krijsen dat hij op de schaatsbaan wilde dus uiteindelijk heeft Ties schaatsen voor Hidde gehaald en daar ging hij. In het begin vond hij het heeeel leuk maar al snel was hij er klaar mee.

We lopen naar het Empire en nemen de lift naar boven. Uitzichtje over de stad meepakken. Heel erg tof om te zien. Nadat we het Empire hebben bezocht pakken we de metro naar de overkant van het water namelijk Williamsburg. Een upcoming hippe wijk aan de overkant van het water. Leuke eettentjes, winkels en galerieën. We slenteren hier rond en genieten van het mooie uitzicht naar Manhattan. Uiteindelijk nemen we de taxi naar Brooklyn om daar een hapje te eten en uiteindelijk de promenade te lopen en “ het straatje van New York” te bekijken. Ties, Lieke, Tom en Hidde besluiten om terug te gaan naar de stad. De rest gaat na lang zeuren van Bart meelopen over de Brooklyn Bridge. 1850 meter is de lengte van de Brooklyn Bridge en het was die dag stervens koud maar het mocht de pret niet drukken. Fantastisch uitzicht op Manhattan en hoe gaaf om over deze brug te lopen. Daarna lopen we door naar de Staten Island Ferry om New York vanaf de boot te bekijken. Heel erg mooi uitzicht op het mooi verlichte New York. We gaan terug naar onze wijk en spreken af bij een eettentje om met de rest van de groep te gaan eten.

Woensdag 19 december is helaas alweer de laatste dag van deze trip. We nemen de metro richting de High Line van New York. Dit is een park gebouwd op een oude treinbaan. Het park telt 1,5 km en is zeer de moeite waard om te bezoeken. Ik denk zelfs dat het in de zomer helemaal mooi is. We lopen door de wijk en shoppen hier en daar een beetje. We eten wederom bij Chelsea Market en pakken daarna de allerlaatste metro voor die dag richting Central Park. Anja wil nog een keer gaan kijken bij het bruggetje en tunneltje van Home Alone 2. Hoe leuk om dit in t echt te zien. We nemen nog een sneak peak bij de ijsbaan in Central Park en lopen dan rustig aan richting Times Sqaure om de laatste keer met z’n allen te eten in New York. We besluiten naar een hamburger tent te gaan waar ze super lekkere hamburgers hebben, Schnipper’s, wel een dikke vette aanrader. Om half 5 komt onze transfer ons oppikken om ons naar het vliegveld te brengen en na een vlucht van 6 uur weer veilig terug in ons kikkerlandje.

We hebben echt ontzettend genoten van deze mooie reis met z’n 9en. Hoe leuk dat je ouders 40-jaar getrouwd zijn en besluiten om met z’n allen naar New York te gaan. Wij zeggen over 5 jaar weer een mooi tripje ;-p

En eigenlijk maakt het helemaal niet uit waarheen je gaat want het was zo leuk omdat we met z’n allen weg waren. Maar als je dan mag kiezen dan is New York rond de kerst zeker een aanrader. Leuke sfeer, overal lichtjes en alles over de top. Ik weet zeker dat wij nog een keer terug komen om deze gave wereldstad nog eens te bekijken maar voor nu gaan we lekker genieten van de feestdagen en vast een planning maken voor de next trip!

Liefs

Ties, Lotte en Hidde