Het land van de rijzende zon

27 maart 2018 - Beppu, Japan

Na weken alleen maar dromen over op reis met ons gezinnetje is het op 23 maart eindelijk zover. Klein beetje last van gezonde zenuwen maar de pret om te gaan is groter dus maar doorzetten. Om half 6 zetten opa en oma ons af op Schiphol helemaal bepakt en bezakt. Nadat we zijn ingecheckt gaan we snel avondeten en dan nog even lekker spelen. Half 9 is het boarding time, aan de late kant maar ons mannetje geeft geen kick. Gelukkig maar.
Aan boord blijkt dat we echt perfecte plaatsen hebben, ruime plekken, en heel veel beenruimte. Toch maar goed dat we nog enkele Miles hadden en konden upgraden tegen een kleine vergoeding. Nadat de bemanning zijn rondje had gehad en de piloot riep cabin crew ready for take off gaat het avontuur dan echt beginnen. Wederom geeft Hidde geen kick met het opstijgen, gelukkig maar want we hebben het zelf wel eens anders meegemaakt in het vliegtuig langs een baby.
Nadat de riemen los mogen begint het gevecht tegen zijn slaap, na een half uur geeft hij het op en zakt op mama in slaap. De bemanning denkt ontzettend mee en regelen een bedje (die we niet mochten omdat Hidde te zwaar was) en zetten deze op de grond, zodat meneer prinsheerlijk kan slapen. En dat doet hij dus ook de hele vlucht. Wat boffen we toch met zo'n heerlijk kereltje.
Een korte overstap op Seoul en weer door. Om 20:00 uur landen we in Fukuoka, een grote stad in het zuiden van Japan. Douane check, tassen op de rug, taxi scoren en naar het hotel. Omdat het donker is en we vooral bezig zijn met Hidde hebben we nog geen eerste indruk van de stad en dat zullen we ook niet echt krijgen want morgen pakken we meteen de trein naar Nagasaki.
De nacht voorloopt over het algemeen heel soepel, Hidde ligt om 22:30 uur op bed, maar om half 1 is meneer klaarwakker en wil hij spelen. In het donker met hem gespeeld en na een uurtje was meneer weer moe en viel hij in slaap. Om half 8 ging de wekker, tijd voor flesje voor de kleine man en tijd voor een ontbijtje. Prima ontbijt, vooral heel Japans, maar na een half uurtje hebben we onze buikjes weer gevuld.
We vertrekken vanuit ons hotel naar het station van Fukuoka, oftewel het beginpunt van onze reis. De trein vertrekt om om 09:20 en zal ons in twee uur naar het zuiden van Japan brengen, namelijk Nagasaki. Nagasaki is de tweede stad in Japan die in 1945 is gebombardeerd met een atoombom, een bijzondere plek aldus de lonely planet.
Na twee uurtjes en heel veel lol in de trein komen we aan in Nagasaki. Want oh oh oh dat clowntje van ons. De hele coupe kon meegenieten van al zijn kunsten en geluidjes en dat deden de mensen met volle teug. Want ondanks dat Japan een heel makkelijk land is om te bereizen zie je hier niet extreem veel touristen. Dus een roodharig jongetje met grote bruine ogen is wel een opvallend exemplaar. Hij wordt de hele dag gefotografeerd en hij geniet er zelf van met volle teugen. Want tja dat continu in de aandacht staan weten we ook niet van wie hij dat heeft :-p
Aangekomen in Nagasaki pakken we de taxi naar ons hotel. Prima hotel midden in het centrum. We besluiten om Hidde even te laten wennen aan het reislustige leven van zijn ouders en doen een middagdutje in het hotel. Daarna gaan we op pad om de stad te verkennen. Hidde vind het allemaal reuze interessant en kijkt zijn ogen uit, hij neemt alles in hem op. Leuk om te zien. We ploffen neer in Chinatown bij een klein tentje wat volgens tripadvisor goed staat aangeschreven, heerlijke nasi met grote garnalen en buikspek. En Hidde, die vind het mmmmmmmm.
De volgende dag vertrekken we in de ochtend met de tram naar het peace memorial van Nagasaki. Dit is de plek waar de atoombom is gedropt. Heel indrukwekkend om te zien. Het park met peace memoriam is mooi maar niet heel bijzonder. Het museum daarentegen is heel erg bijzonder. Maar goed dat Hidde sliep want de foto's staan op je netvlies gebrand. Sinds Lotte moeder is kan ze niet zo goed tegen foto's met kinderen/baby's die pijn lijden, heel erg heftig om te zien. Maar dit museum is hoe dan ook de moeite waard om een bezoekje aan te brengen.
De middag besluiten we om wat luchtigs te gaan doen om onze stemming weer even beetje op te krikken. We gaan naar clovent garden. Een oude Britse colonie gehuisvest op een schuine helling met mooi uitzicht over de stad en bijzonder mooie tuinen met bloemen, vijvers en mooie coloniale gebouwen. We lopen via de haven terug naar ons hotel waar we ons opfrissen en Hidde nog een slaapje doet. De avond gaan we op zoek naar een eettentje en wederom belande we in Chinatown. Goedkoop en heerlijk eten, blijven toch beetje Hollands. Wel grappig dat je bij sushi aan Japan denkt maar dat het dus heel erg regio gebonden is, die sushi. Dus in Nagasaki hebben wij nog geen lekkere sushi tent gevonden. Verwacht dat we nog vaak genoeg aan de sushi kunnen. Hidde vind het eten wederom mmmmmmm. Wat een heerlijk mannetje is het toch.
Vandaag, 27 maart hebben we de trein genomen naar Beppu. Niet zomaar een trein maar de bullettrain, ofwel de trein die 320 km per uur gaat. Hidde vond het heel indrukwekkend en heeft de hele rit niet stil kunnen zitten.
Na een ritje van in totaal 2,5 uur komen we aan in Beppu. Beppu staat bekend om zijn hot springs, dus daar gaan we zeker gebruik van maken.
Hopelijk vinden jullie het leuk om onze avonturen te lezen en te volgen.

Liefs
Ties, Lotte en Hidde.

1. Maaike:
    27 maart 2018
    Mooi verhaal weer! Geniet van jullie reis!
  2. Marlette:
    27 maart 2018
    Mooi verhalen en leuke foto’s! Gelukkig maakt hidde het goed dan kunnen jullie ook optimaal genieten veel plezier nog xx
  3. Moniek:
    27 maart 2018
    Wauw prachtige foto's! En wat fijn dat Hidde het zo goed doet. Lekker genieten! Liefs knuffel
  4. Aukje Hosper:
    27 maart 2018
    Idd een mooi rood ventje. Fijn dat ie zo gemakkelijk mee kan. Weer een gave reis op het programma hoor. Geniet ervan met zn 3tjes. Mooie foto's!
  5. Gerda:
    28 maart 2018