Memoires of a Geisha

6 april 2018 - Kyoto, Japan

Inmiddels de helft van onze trip erop zitten. We zitten nu op het treinstation te wachten op de shinkansen, ofwel de bullet trein die ons richting de Japanse Alpen gaat brengen. Twee daagjes natuur en mooie vergezichten en dan richting eindbestemming Tokyo. We beseffen heel goed dat we boffen dat we deze mooie reis kunnen en mogen maken met z'n drietjes. Wat ons betreft is dat reizen samen voor herhaling vatbaar. Vooral als Hidde zo gezellig blijft :-p

Zaterdag 31 maart namen we de trein richting kurashiki, een klein plaatsje liggend bij de grote stad Okayama. Als we de trein uitstappen en richting ons hotel lopen zijn we nog niet zo gecharmeerd van dit stadje. Al snel blijkt dat we niet op eerste indruk af moeten gaan want dit stadje heeft een heel oud en authentiek centrum wat echt prachtig is. We kunnen uren door de straten slenteren. Hidde slaapt af en toe en als hij wakker is kijkt hij zijn ogen uit. Hij is net een directeur, zit rechtop in de wagen en roept iedereen en wijst naar alles wat hij ziet. Zoals iedere dag vliegen ze op hem af, kawali ofwel schatje in het Japans en hij geniet zo van de aandacht, heerlijk. S'avonds besluiten we om een keer uitgebreid te eten, 5 gangen bij een leuke en wat sjiekere tent. Hidde roept bij elk gerecht mmmmm en wiebelt van geluk op en neer. Want oh oh oh, wat kan dat kereltje eten, we denken dat hij 5 kg. zwaarder terug komt als hij zo doorgaat.
Zondags pakken we in de ochtend de trein richting okayama. Volgens de lonely planet niet echt een bijzondere stad maar wel een met de top 3 tuinen van Japan. We besluiten om naar de tuinen te gaan en daarna wel te zien waar we nog zin in hebben.
Bij de ingang van de tuinen aangekomen ploffen we op een groot grasveld neer zodat Hidde even zijn energie kwijt kan. Hij vliegt alle kanten op, houdt iedereen aan en poseert voor iedere camera. Na een uurtje spelen wrijft ie in zijn ogen en besluiten we de tuinen naar binnen te gaan. Bij het binnenrijden ligt meneer al helemaal voor pampus.
De tuinen zijn echt prachtig. Kersenbloesem, mooie vrouwen in geisha kledij en grote vijvers. In de verte rijkt het zwarte paleis boven de bomen uit. Heel erg bijzonder en mooi om te zien. We steken de rivier over en lopen richting het zwarte paleis Okayama-jo. Na een flinke wandeling is meneer wakker en besluiten we, na het lezen van de lonely planet, om terug te gaan naar Kurashiki. Hier slenteren we weer lekker door het dorp heen, drinken koffie bij een te leuk barretje en spelen lekker met Hidde.
De nacht is ontzettend onrustig. Hidde huilt veel, wil niet slapen en vanaf half 6 is meneer klaarwakker. Bij het ontbijt merken we dat hij veel kwijlt, niet echt wil kauwen/bijten, wat blijkt, meneer krijgt kiezen. Aaaaah, zielig mannetje.
We besluiten de volgende dag om beetje vroeg richting het station te lopen om te kijken of we in een baby zaak een bijtring voor hem kunnen vinden. Gelukkig gevonden dus kunnen we door richting Kyoto.
We komen al vroeg in Kyoto aan, maar dat vinden we helemaal niet erg. We hadden onwijs veel zin in deze stad. We dumpen onze backpacks bij het hotel en gaan meteen op pad. Hidde lijkt al wat meer in zijn hum en begint weer wat praatjes te krijgen. Na een heerlijk gezonde lunch lopen we richting het imperial palace. Indrukwekkend groot park met een nog indrukwekkender paleis. Immens groot, we kijken onze ogen uit. Daarna lopen we naar een ander tempelcomplex Nijo-jo Het is inmiddels 10 voor 5, beetje sonde om nog een kaartje te kopen als het complex om 5 uur dichtgaat. We lopen rustig richting het nr. 8 restaurant volgens tripadvisor. Een kleine sushi tent gerund door een familie. Super leuke plek. Ontzettend vriendelijke mensen, regelen meteen allemaal speelgoed voor Hidde. De sushi is super super vers en we moeten zeggen dat  we denken dat dit de beste sushi is tot nu toe. Hidde smult van zijn witte rijst en gebakken zalm. Sushi zoals wij gewend zijn in Nederland met avocado zien we hier niet veel terug. Hier zijn de sushi rollen veel puurder maar komt ook wel omdat de vis uber uber vers is. Echt om te smullen.
Dinsdag hebben we een volle planning in het verschiet. Na ons uitgebreide ontbijt pakken we de taxi naar de Fushimi inari-taisha. Normaal gesproken gebruiken we de trein of de metro maar we moesten zo vaak overstappen dat we even voor makkelijk (en duur) gaan. Na 20 minuten taxi komen we bij dit prachtige complex aan. Aaaaah dus hier zijn alle toeristen verscholen. Jeetje wat onwijs veel mensen en wat een drukte. We wilde graag vroeg naar dit complex omdat we graag foto's wilde net zoals in de reisboeken maar we zijn bang dat dat niet gaat lukken. We klauteren de trappen omhoog en na een half uurtje lopen, lopen we eindelijk rustig en niet tussen de touristen. Heerlijk. En gelukkig kunnen we ook nog enkele mooie foto's maken. Nadat we deze bezienswaardigheid hebben gezien pakken we de trein naar Tofuku-ji. Heel groot tempelcomplex met wederom prachtige tuinen en tempels. Hidde vind het allemaal prima en zit op het puntje van zijn stoel. We nemen wederom de trein richting de wijk gion, ook wel de wijk van de geisha's genoemd. We lopen richting Maruyama-Koen park om even te zitten en picknicken met Hidde. Hidde vind eten in het park heerlijk en grappig dat dit heel erg Japans is. Ze zitten hier allemaal onder de kersenbloesem bomen te genieten van de lunch. We zitten voortdurend tussen de locals, leuk om de "echte" Japanners te leren kennen. Na onze lunch lopen we de wijk gion in, Lotte op zoek naar een echte geisha (geschminkt en helemaal opgedoft). Schijnbaar heeeeel moeilijk en na een uurtje rondlopen geven we het op. Wel een prachtige wijk met mooie kleine straatjes en authentieke huizen. We zetten onze dagtocht voort richting de Nishiki market ofwel de vismarkt van Kyoto. Heel erg leuk om alle verse vis te zien liggen en overal staan ze met schaaltjes om te proeven. Allerlei lekkers en specerijen komen voorbij. Hidde zou het liefst alles willen proeven maar soms is dat echt te heet voor hem (pittig). Avond eten we bij een ramen tent (soort van noodles soep). Super lekker. We genieten enorm van het Japanse eten.
Gisteren vertrokken we wederom vroeg richting de golden tempel Kinkaku-ji. Bijzonder mooie tempel in een klein parkje. Soms zeggen foto's meer dan woorden dus geniet van de mooie foto's ;-) Daarna zijn we doorgelopen naar de zen gardens, prachtige tuin met wederom mooie vijvers en prachtige kersenbloesem.
De middag spenderen we weer in de wijk gion en bij het imperial palace. Lekker spelen in de tuin.
En nu zitten we dus te wachten op de trein die ons richting Takayama gaat brengen. Veel zin in de mooie natuur en vergezichten.
Volgende keer zal ons laatste reisverhaal zijn want na Takayama reizen we verder naar Tokyo, onze eindbestemming van deze reis.

Tot de volgende keer,

Liefs