Konichiwa Japan

30 maart 2018 - Hiroshima, Japan

Man, man man, wat is reizen in Japan optimaal genieten. Je wordt gewoon alleen al relaxt van de structuur en efficiëntie. Geen stress om vertraging van treinen, allemaal een gereserveerde zitplek, ene kant trein in, andere kant trein uit, niemand loopt elkaar in de weg, geen toeterende auto's en nergens vuil op straat. Daarnaast super veilig en hygiënisch, heel fijn met een kleintje.
27 maart komen we in de middag aan in Beppu, ons mannetje slaapt dus we besluiten om naar ons hotel te lopen zodat meneer nog even verder kan tukken. Ons hotel blijkt op 10 min afstand van het station dus taxi zou sowieso sonde zijn geweest. En soms is het ook gewoon heerlijk om alvast een kijkje te nemen in een nieuwe stad. Om 14:00 uur checken we in, in ons gigantisch groot hotel waar we op verdieping 15 ons intreden mogen doen in onze kamer. De middag besluiten we om vast een rondje stad te doen wat niet heel bijzonder is. Kleine compacte stad met weinig bezienswaardigheden en mooie plekjes. Beppu is dan ook echt een stad voor de onsen (natuurlijke baden). De middag maken we ons klaar voor een middagje spa. Hidde en Ties moeten aan de linkerkant naar binnen en Lotte mag aan de rechterkant naar binnen. Na 10 minuten staan ze alledrie weer buiten, wat blijkt, badkleding is verboden, daar gaan we met ons middagje zwemmen 🙈 gelukkig zien we wel dat dit extreem grote hotel een kinderparadijs heeft dus we kleden ons weer om en gaan met Hidde spelen op de matten. Schaterlachen als hij de glijbaan naar beneden roetsjt. Wat is het toch een heerlijk vrolijk mannetje.
De volgende dag lopen we naar het station waar we een bus nemen naar de thermische baden die 6km buiten de stad liggen. Na 35 minuten bussen komen we bij de ingang van dit natuurpark. Verschillende tuinen, baden en kleuren. Erg mooi en bijzonder. Alles natuurlijk perfect aangelegd maar ook dat is erg mooi om te zien. Wat een rust. In deze parken verblijven we eigenlijk de hele middag. Hidde vind het prachtig en kijkt zijn ogen uit. En maar zwaaien naar alle Japanners.
Eind van de dag zijn we terug bij ons hotel en gaan we weer even spelen met Hidde in het kinderparadijs. Avond eten we bij een Italiaan wat bijzonder goed smaakt. Hidde vind het allemaal mmmmmm. Gister aan de miso, rijst en sushi. Vanavond aan de spaghetti bolognese. Alles lust ie, en bij alles horen we een volmondige mmmmmmm.
Op donderdag 29 maart staan we weer bepakt en bezakt klaar. Korte wandeling naar het station en dan de trein richting Hiroshima. Eerst de gewone stoptrein en dan overstappen naar de bullet trein. Jeetje wat gaat dat hard, met 320 km vliegen we het land door. Super fijn want die treinritjes kosten zo niet extreem veel tijd. We komen aan op het station waar we bedenken om meteen te reserveren voor de trein over twee dagen. We horen veel verhalen over drukte en volle treinen dus kunnen maar beter de drukte voor zijn. Goed bedacht van ons want er zijn maar enkele plaatsen beschikbaar. We drinken een koffie bij de Starbucks, Hidde eet een broodje en daarna pakken we de taxi naar ons hotel. Deze afstand was niet loopbaar.
Heel erg mooi hotel midden in het centrum. Tot nu toe hebben we alleen maar mooie hotels die een perfecte ligging hebben in de steden. Heel fijn.
We dumpen onze spullen, frissen ons op en lopen rustig aan richting het peace memorial. Hiroshima is de eerste stad die ooit getroffen is door een atoombom. Aantallen van richting de 200.000 doden. Onvoorstelbaar. Ondanks dat de hele stad is verwoest is de dome blijven staan. Als herdenkingsmonument hebben ze besloten dit gebouw te laten staan. We lopen via de waterzijde naar het peace memorial park en de dome. Aan de waterzijde staan prachtige bomen met kersenbloesem, vol in de bloei. Heel indrukwekkend om te zien. Het park en de dome zijn ook erg indrukwekkend om te zien maar erg touristisch. Wat wij zo bijzonder vonden aan Nagasaki was de rust en stilte op de plek waar de atoombom is gevallen. In Hiroshima is het meer een touristische trekpleister met veel drukte, veel touristen en voor ons gevoel wat minder bewustzijn. We slenteren verder richting het Hiroshima castle om uiteindelijk uit te komen in de Shukkein garden. Prachtige Japanse tuin. We ploffen neer op een bankje en laten Hidde lekker in het stro gras rondkruipen. Al snel is hij aan het spelen met een meisje, wat uiteindelijk Nederlandse blijkt te zijn. De ouders op het bankje kletsen en de kindjes lekker spelen. Begin van de avond pakken we onze spullen en lopen rustig terug naar het centrum. Lotte wil weer even shoppen en Ties en Hidde sjokken erachteraan. We besluiten om bij de top pick van de lonely planet te gaan eten. 45 eettentjes verdeeld over 3 verdiepingen. Bij het zien twijfelen we een beetje maar het ziet er allemaal hygiënisch uit en het zit er vol met lokale mensen dus we durven het wel te wagen. We bestellen de specialiteit namelijk pannenkoekjes met beef en een soort van omelet. Super super lekker. Hidde zit zoals gewoonlijk mee te smullen en wordt helemaal wild van al het lekkers.
De volgende dag, vandaag,  lopen we naar het grote park van de stad. Beetje rondwandelen en genieten van het lekkere weer. Hidde doet z'n dagelijkse tukkie in de wandelwagen en wij genieten van de mooie uitzichten en elkaar. We boffen zo dat we zo'n mooie reis kunnen maken met z'n drietjes. Optimaal genieten dit.
We besluiten om bij de supermarkt boodschapjes te doen en lekker op te eten aan de waterzijde onder de mooie kersenbloesem bomen. Twee grote schalen met verse sushi voor 10 euro. Wat een prijzen, was dat in Nederland maar zo'n feest. Heerlijk picknicken tussen de Japanners. Maar goed dat we Hidde bij hebben want we worden meteen uitgenodigd om op een kleed te gaan zitten zodat we/ Hidde lekker z'n gang kan gaan in het park. Na onze lunch slenteren we rustig richting het centrum om even een koffie te benutten en samen met Hidde in de speeltuin te spelen. Want ondanks dat we veel mooie dingen zien vinden we het het allerbelangrijkste dat Hidde lekker kan spelen en kan genieten van de vakantie. En dat doet ie ook, naar ons idee, met volle teug.
Morgen staat er weer een nieuw ritje op de planning en trekken we verder richting het noorden van Japan.
Wij wensen iedereen een fijn paasweekend en tot de volgende keer

Liefs
Ties, Lotte en Hidde

1. Moniek:
    30 maart 2018
    Wat een mooie foto's weer, echt genieten zo te zien en te lezen!
  2. Jan:
    30 maart 2018
    Wat een lente daar
  3. Anja:
    31 maart 2018
    Wat een mooi verhaal en fijn dat alles zo goed verloop geniet ervan 😘